Kita Kawan Kan!?
Kalau Nak Berjaya Dan Gembira, Hidup Ni Jangan Berharap Kat Orang, Sebab Dari Awal Hingga Akhir Jalan, Kita Yang Pilih Tuhan Yang Tentukan So, Watpe Tumpang Kete Orang?!... #My F'rite SmS From SFiq#

AKU?
Maria / mushroomcute / akid :: 8 February 1981 :: Batu Pahat, Johor :: Single n available :-) :: Johor Bahru
HOBI?
:: Membaca dan melepak di kedai buku :: PS1 :: Jalan-jalan



Besday Alarm::Klik sini
Email::mushroomcute[at]yahoo.com.my
YM::mushroomcute02
Album::Album 1
::
Album 2
Gesbuk::Sign


TINGGAL PESAN?
 

DALAM KENANGAN

GengJurnal

Blogger

Buku Sedang Dibaca :-
Jangan Bersedih, Jadilah Seorang Perempuan Yang Bahagia
Buku Baru Sudah Dibaca :-


27 June 2005
Gula 4 Sudu.

Gula 4 sudu, 4 sudu gula. Walau macamana pon disebut maknanya tetap sama. Semalam hari cuti. Bangun tido dan mandi, buat air untuk sarapan pagi. 1/2 sudu Nescafe dan 4 sudu gula untuk satu teko air. 4 sudu gula dah sebati dalam diri aku sejak aku mula2 belajar buat air minuman dulu.Lebih kurang 17 tahun dahulu. Masa tu umur aku 7 tahun. Memula, tengok macam ner mak buat air setiap hari. Masa tu tak pakai teh uncang, hanya teh serbuk. Mak masukkan 1/2 sudu serbuk teh dan 4 sudu gula. Setiap kali pon macam tu jugak. Lepas tu mak tengok aku berminat, mak ajar aku plak. Satu pagi tak sekolah, aku bangun awal. Mak masih dalam bilik, mungkin tido balik dgn ayah lepas solat subuh. Aku masak air panas, dan buat air teh satu teko. Aku tahu bahaya budak kecik main air panas, tp aku cuma nak buat mak terharu bila dia turun, air dah siap terhidang atas meja. Hasilnya, mak aku terkejut sungguh anaknya yg 7 tahun ni bangun awal dan buatkan air untuknya. Sampai ke petang senyum masih meleret di bibir aku.

Hari ni, aku masih lagi menggunakan gula 4 sudu untuk buat air seteko. Bertahun2 malah lebih seabad aku masih juga menggunakan gula 4 sudu. Gula 4 sudu adalah turun temurun dr mak aku. Aku rasa mak bukan dpt dr nenek sebab aku tengok nenek buat air teh satu jag bukan seteko. Aku plak nanti akan turunkan pada anak perempuan aku, dan aku akan pastikan dia gunakan bila buat air seteko bukan secawan.

p/s: bilalah plak nak rasa anak perempuan aku buat aku terharu macam tu?kat umah teh adalah untuk teh 0. Bukan mcm kat kedai.
|

Copyright (c) 2005 Mimosapudica. All right reserved. Design by zhoulsz (tm)