Kita Kawan Kan!?
Kalau Nak Berjaya Dan Gembira, Hidup Ni Jangan Berharap Kat Orang, Sebab Dari Awal Hingga Akhir Jalan, Kita Yang Pilih Tuhan Yang Tentukan So, Watpe Tumpang Kete Orang?!... #My F'rite SmS From SFiq#

AKU?
Maria / mushroomcute / akid :: 8 February 1981 :: Batu Pahat, Johor :: Single n available :-) :: Johor Bahru
HOBI?
:: Membaca dan melepak di kedai buku :: PS1 :: Jalan-jalan



Besday Alarm::Klik sini
Email::mushroomcute[at]yahoo.com.my
YM::mushroomcute02
Album::Album 1
::
Album 2
Gesbuk::Sign


TINGGAL PESAN?
 

DALAM KENANGAN

GengJurnal

Blogger

Buku Sedang Dibaca :-
Jangan Bersedih, Jadilah Seorang Perempuan Yang Bahagia
Buku Baru Sudah Dibaca :-


04 February 2004
Hmmm...seperti biasa Hari Raya Aidiladha tidaklah semeriah Hari Raya Aidilfitri....
Kenapa ekkk jd macam tu?..Mak aku kata sepatutnya Aidiladha lebih meriah...
Jika nak dibandingkan tempoh untuk bertakbir pun kan lebih panjang...Tu tak kira yg berkorban hingga berbelas dan berpuluh ekor lembu dan kambing (nasib baik lembu sihat tahun ni..kalau tak kena MC mcm si ayam).
Apatah lagi ditambah dengan meriahnya Aidiladha di Tanah Suci Mekah....
Tapi...adakah kerana kita tak posa sebulan sebelum raya menjadikan Aidiladha seperti dipinggirkan? Adakah kerana tak der lagu raya Aidiladha ia jadi tak meriah?....Aku tahu ada sesetengah tempat dua-dua rayanya meriah...agaknya kesedaran org2 kat situ lebih tinggi...penghayatan mereka lebih mendalam...Kan lebih banyak sejarahnya Aidiladha berbanding Aidilfitri.....Agaknya mereka (termasuk aku tu) lebih menghargai kemerdekaan dr puasa berbanding pengorbanan ke jalan Allah....Uish...aku pun kekadang tak paham gak tu...
Nasib baiklah mak ayah aku nak balik kg tahun ni....nasib baik jugak nenek aku nak masak ketupat rendang tahun ni...Nasib baik jugak ada org kg yg nak buat openhouse tahun ni....terasalah juga bahang-bahang kemeriahannya raya ni...Alhamdulillah......
Tahun ni kami kenduri sup kepala lembu...ish...tak terpandang aku kepala lembu tu...Adik aku boleh selamba jer melapah kulit kepala lembu tu...Bila tengok matanya terjojol tu meremang bulu roma aku....Tang giginya yg tak kaler putih tu satu hal jugak....Aku suruh adik aku gosok gigi aku tu...Jawab dia "Apa ko ingat ni citer Badul ker nak gosok gigi lembu?".....nasib baiklah diorg tak masak gigi tu sekali buat sup...agaknya maun aku campur ubat gigi dlm sup aku tu....
Balik raya kali ni pun agak best sikit...adik aku kat UPM tu bawak kawan dia dr Sarawak...So, ayah aku bawak pusing2 bandar Melaka nak tunjuk2 tempat best kat dia. Ok lah tu...ada gak agenda yg ceria sikit.

Bila Ada Nyawa yg terkorban....
Seorg saudara aku terkorbannya nyawanya beberapa hari sebelum Aidiladha...
Kes eksiden motor...
Kisahnya......
Pagi tu allayarham rasa tak sihat...dia naik moto sengsorg gi ke klinik di bandar Batu Pahat....Sampai ke petang dia tak jugak balik-balik.....Isteri dan anaknya dah risau tak sedap hati. Dipanggilnya sedara mara yg lain untuk mencari. Di pekan di bandar, di balai polis, di balai bomba akhirnya jumpa di hospital besar BP. Dah jadi arwah pakcik sedara aku tu. Memang dah nak ajal....rupanya dia dah meninggal sebelum tengahari lg...tapi pihak-pihak berkenaan tak hubungi keluarga arwah...agaknya tentu terkilan sang isteri suaminya pergi seorg diri...tanpa waris di sisi...Aku sebak jugak...
Tapi...alhamdulillah dengarnya arwah bebanyak mengucap sepanjang perjalanan ke hospital dr tempat kejadian.....
Yang menjadi serba salahnya pula...bgmn nak dikhabarkan pd kakak arwah di Tanah Suci....?...ikuti sambungan cerita...
|

Copyright (c) 2005 Mimosapudica. All right reserved. Design by zhoulsz (tm)