Kita Kawan Kan!?
Kalau Nak Berjaya Dan Gembira, Hidup Ni Jangan Berharap Kat Orang, Sebab Dari Awal Hingga Akhir Jalan, Kita Yang Pilih Tuhan Yang Tentukan So, Watpe Tumpang Kete Orang?!... #My F'rite SmS From SFiq#

AKU?
Maria / mushroomcute / akid :: 8 February 1981 :: Batu Pahat, Johor :: Single n available :-) :: Johor Bahru
HOBI?
:: Membaca dan melepak di kedai buku :: PS1 :: Jalan-jalan



Besday Alarm::Klik sini
Email::mushroomcute[at]yahoo.com.my
YM::mushroomcute02
Album::Album 1
::
Album 2
Gesbuk::Sign


TINGGAL PESAN?
 

DALAM KENANGAN

GengJurnal

Blogger

Buku Sedang Dibaca :-
Jangan Bersedih, Jadilah Seorang Perempuan Yang Bahagia
Buku Baru Sudah Dibaca :-


01 December 2003
Agak-agak nak Maghrib tadi kami sekeluarga sampai KL...disambut dek hujan renyai-renyai...untuk semalam dua ni aku lepak rumah mak dulu..Lepas tu baru balik Miharja..Alaaa..cuti aku pun lama lagi..Isnin depan baru aku start keje balik...

Raya tahun ni hampir sama seperti tahun-tahun sudah....Cumanya,aku dapat jumpa sepupu aku yg dah bertahun aku tak jumpa..Nanan. Serta dapat jumpa baby baru sepupu yg paling rapat dengan aku dulu..sekarang tak boleh nak rapat cam dulu dah...dia ader keutamaan lain...nama baby dia Nurul Ain Qistina. Memula aku geram jugak,pasal nama tu serupa dengan nama yg aku idamkan untuk bakal baby aku nanti... Qistina S------. Aku dah cakap awal-awal kat dia,kalau aku letak nama tu kat baby aku nanti jgn kata aku tiru dia,pasal nama tu aku dah simpan sejak 8 tahun yg lepas.

Tahun nie aku agak malas nak ikut rombongan keluarga aku pergi beraya sakan. Aku cuma ikut yg dekat-dekat jer. Kenapalah aku rasa akau jd malas sejak akhir-akhir ni.Mari aku imbas baik aktiviti aku raya nie..

Raya pertama.....Bangun pagi...mandi...solat Aidilfitri....Balik...g kubur arwah atuk(jgn tak caya kubur boleh 'jem' time-time mcm ni) dan kubur saudara2 yg lain....balik...bersalam-salaman( seronok dapat tengok keriangan pd wajah2 yg terima duit raya dr aku..tapi yg nak bg kat aku tu tak der sapa pon...ops! Abg Yim ader bagi kat aku...tu pun 50 sen..jadilah..)..yg kelakarnya time bersalam2 ni...kena ikut turn...turn tu plak ikut umur..maka berderet2 lah kami reramai menunggu giliran untuk bersalam...tapi aku rasa barisan tu masih tak cukup panjang....lepas bersalam2..acara menjamu selera...masuk hari nie...nenek aku dah masak ketupat untuk kali yg ke 4-5..asal masak jer habis.....lepas tu..aku senyap2 masuk bilik..aku tidur..dengan baju raya sekali yg tak sempat aku salin. Ngantuk mlm g Parit Sulong mlm td belum habis bayar...Petang sikit..adik aku kejut..Katanya ader org cari..dengan terpisat-pisat tu aku bangun ke ruang rasmi keluarga aku berkumpul..Eh,Nanan!Nasib sepupu aku ni lelaki dan ramai plak yg memandang...Kalau tak dah aku terkam peluk dia yg dah bertahun aku tak jumpa...Setelah bertukar2 cerita...adr hajat rupanya dia muncul tahun nie...tapi awal2 lg aku mintak maap...aku tak boleh terima dia lebih dr sepupu....Petang sikit,tukar baju raya aku yg kedua plak..dr kaler pink ker kaler hitam/pink...G beraya beramai2. 6 buah kereta sekali jalan.Balik dr beraya tu acara seperti biasa..mandi,makan,tengok tv,berebut tempat tido.

Raya kedua....duk rumah sambut marhaban kumpulan lelaki...hidang popia jer.....yg lain lebih kurang sama.....
Raya ketiga....Duk rumah sambut marhaban kumpulan pompuan.....hidang Tom Yam dan lauk2 lain...Selalunya,turn rumah nenek aku time tetengahari.Pasal tu hidang lunch terus..tapi,yg aku musykil tu, kenapa makanan untuk kumpulan pompuan lagi best dr kumpulan lelaki?.....Acara selepas tu sama gak seperti yg lepas......

Raya kelima.....antara aktiviti yg boleh dkatakan wajib kalau balik kg nenek aku ni ialah mengutip siput. Kami beramai-ramai akan pergi ke Pantai Punggor...tapi pantai nie tak boleh mandi...pasal berlumpur..agak2 nak buat rawatan kecantikam mandi lumpur tu bolehlah kot...Seperti yg aku kata...tahun ni aku malas....jadinya aku dtg hanya untuk meramaikan serta lepak2 menikmati pemandanagn pantai...bebudak yg kecik.main air kat tali air antara pantai dan kawasan pokok2 bakau. Yg besar sikit menangguk udang...Manakala mak2 dan ayah2 g masuk hutan bakau tu kutip siput.Bukan apa,aku malas nak berlumpur2 ni. Kalau aku masuk kutip siput...sure punya lumpur tu paling cetek takat buku lali...kurang nasib baik sikit parat lutut..Kalau aku jatuh dalam parit macam tahun lepas....maka berlumpulah aku sampai takat pinggang...ish!ish!ish!....Kali nie aku rasa sikit berbanding yg lepas..Sebaldi penuh jer.Tahun lepas dapat dua baldi.Siput2 sedut tu dimasak kicap pedas....tugas aku...makan...hehehee..

Aku rasa aku nak sambung esok laaaaa.....Ngantuk.....
|

Copyright (c) 2005 Mimosapudica. All right reserved. Design by zhoulsz (tm)